آخرین ویرایش در 1 هفته توسط آوا رحمتی
طبق گزارش رسمی، از ابتدای سال جاری تا دهم آبانماه بیش از ۱۲۹ هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شده است؛ آماری که هرچند نشاندهنده تداوم روند خروج خودروهای قدیمی از چرخه تردد است، اما در برابر حجم بالای ناوگان فرسوده، تنها گامی ابتدایی محسوب میشود.
روند اسقاط خودروهای فرسوده در سال جاری
بر اساس آمار منتشرشده، اردیبهشتماه با ثبت ۲۷ هزار و ۹۲ دستگاه رکورددار بیشترین میزان اسقاط در سال ۱۴۰۴ بوده است. پس از آن، خرداد و شهریور در رتبههای بعدی قرار دارند. در مقابل، تیرماه کمترین سهم را به خود اختصاص داده است.
در مجموع، ۸۴ درصد خودروهای اسقاطشده را خودروهای سواری تشکیل میدهند (۱۰۸ هزار و ۸۵۶ دستگاه). پس از آن، وانتها با ۸ هزار و ۶۶۳ دستگاه قرار دارند. سهم خودروهای سنگین مانند کامیون، مینیبوس و اتوبوس بسیار ناچیز بوده است.

اهمیت بازیافت در فرآیند اسقاط
فرشاد مقیمی، رئیس هیئت عامل ایدرو، با اشاره به اهمیت اقتصادی این فرآیند گفت: سال گذشته ۳۵۰ هزار خودرو اسقاط شد که از این تعداد حدود ۱۷۵ هزار تُن ورق فلزی وارد چرخه بازیافت شد. همچنین از هر خودرو بهطور متوسط ۳۵ کیلوگرم مس استخراج میشود که ارزش بالایی در صنعت بازیافت دارد.
به گفته او، بازیافت خودروهای فرسوده بخشی از تحقق اقتصاد چرخشی است؛ اقتصادی که بر استفاده مجدد از منابع و کاهش وابستگی به استخراج مداوم از زمین تأکید دارد.
حجم ناوگان فرسوده در کشور
طبق آمار رسمی، در حال حاضر ۴۱ میلیون و ۲۰۶ هزار وسیله نقلیه در کشور تردد میکنند که از این تعداد، بیش از ۲۲ میلیون دستگاه فرسوده هستند. این آمار شامل:
- ۷.۵ میلیون خودروی سواری فرسوده
- ۱۱.۳ میلیون موتورسیکلت فرسوده
- ۲ میلیون وانت فرسوده
- دهها هزار دستگاه اتوبوس، مینیبوس، کامیون و خودروهای دولتی
این ارقام نشان میدهد که نیمی از ناوگان حملونقل کشور نیازمند نوسازی فوری است.
راه طولانی نوسازی ناوگان
میانگین اسقاط ماهانه در سال جاری حدود ۱۸ هزار دستگاه بوده است. با این روند، نوسازی کامل ناوگان فرسوده کشور سالها زمان خواهد برد. در حالی که برنامههای جدیدی برای همگامسازی اسقاط با تولید و واردات خودرو تدوین شده، اما حجم بالای خودروهای فرسوده و رشد هزینهها، مسیر نوسازی را دشوار کرده است.
جمعبندی
با وجود اسقاط ۱۲۹ هزار خودرو در سال ۱۴۰۴، آمار نشان میدهد که کشور همچنان با بحران ناوگان فرسوده مواجه است. تحقق اهداف نوسازی نیازمند سرمایهگذاری گسترده، سیاستهای حمایتی و توسعه زیرساختهای بازیافت است تا علاوه بر کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت، چرخه اقتصاد چرخشی نیز تقویت شود.
آوا رحمتی
من فارغالتحصیل رشته حقوق هستم و از دوران دانشگاه به مسائل اجتماعی و حقوقی علاقه داشتم. فعالیت حرفهای خودم را از سال ۱۳۹۷ با نوشتن مقالات تحلیلی در وبسایتهای خبری کوچک آغاز کردم. پس از کسب تجربه، به عنوان خبرنگار میدانی در حوزه مسائل اجتماعی با چندین روزنامه معتبر همکاری کردم و اکنون به عنوان دبیر بخش اجتماعی و گزارشهای تحقیقی در یک مجله خبری معتبر فعالیت میکنم. تلاش من این است که صدای افرادی باشم که کمتر شنیده میشوند و به بهبود شرایط جامعه کمک کنم.
