مدیرکل آموزش و پرورش کردستان بر تبیین رویکردهای نوین سوادآموزی از طریق گفتمان‌سازی تاکید کرد

5520167

آخرین ویرایش در 3 روز ago توسط آوا رحمتی

سنندج – سید فواد حسینی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان، شامگاه چهارشنبه در سومین نشست گروه بهبود کیفیت آموزشی و ستاد امتحانات سوادآموزی استان در سال ۱۴۰۴، بر لزوم تغییر نگاه‌ها و تبیین رویکردهای جدید سوادآموزی از طریق گفتمان‌سازی برای تحقق اهداف کمی و کیفی تاکید کرد. این رویکرد تحولی، گامی مهم در مسیر ریشه‌کنی بی‌سوادی و ارتقای سطح فرهنگی جامعه در استان به شمار می‌رود که نیازمند هم‌افزایی و تلاشی مضاعف است.

image

تحولات نوین در سیاست‌های سوادآموزی کردستان

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به تغییر الگوی سوادآموزی به سمت مدل مدرسه‌محور، از تمامی مدیران و رؤسای آموزش‌وپرورش استان خواست تا با جدیت کامل، اجرای برنامه‌ها و پوشش حجم ابلاغی سال جاری را پیگیری کنند. این تغییر الگو به معنای فعال‌تر شدن مدارس در فرآیند سوادآموزی است که می‌تواند دسترسی و مشارکت افراد بی‌سواد را به شکل چشمگیری افزایش دهد. هدف اصلی از تمامی دوره‌های سوادآموزی، ریشه‌کنی کامل بی‌سوادی مطلق در جامعه است. با این حال، تأکید بر پایداری سواد کسب شده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است تا اطمینان حاصل شود افراد پس از آموزش، مهارت‌های خود را حفظ و تقویت می‌کنند.

تمرکز بر تداوم آموزش و نقش پایگاه‌های سوادآموزی

برای جلوگیری از بازگشت افراد به بی‌سوادی و تشویق به ادامه تحصیل آن‌ها، دوره‌های تحکیم و انتقال پیش‌بینی و اجرا می‌شود. این دوره‌ها، فرصتی برای تثبیت آموخته‌ها و حرکت به سمت سطوح بالاتر آموزشی فراهم می‌آورد. سید فواد حسینی در این نشست به تخصیص ۸۲ پایگاه سوادآموزی در سطح استان کردستان اشاره کرد و بر همکاری فعالانه مدیران مدارس و این پایگاه‌ها تأکید ورزید. وی همچنین پیشنهاد داد که پایگاه‌های موفق و مدیران فعال در حوزه سوادآموزی شناسایی و مورد تقدیر قرار گیرند تا انگیزه‌ای برای سایر فعالان این عرصه باشد. این رویکرد تشویقی می‌تواند به افزایش کیفیت و کارایی برنامه‌های سوادآموزی کمک شایانی کند.

دوره‌های کلیدی سوادآموزی:

دوره سوادآموزی: آموزش مهارت‌های پایه خواندن، نوشتن و حساب برای افراد فاقد سواد.

دوره تحکیم سواد: تثبیت و تقویت سواد کسب شده برای جلوگیری از فراموشی آموخته‌ها.

دوره انتقال: ارتقای سطح سواد به معادل دوره ابتدایی و آماده‌سازی برای ورود به مقاطع بالاتر تحصیلی.

نظارت، گفتمان‌سازی و همکاری برای اهداف سوادآموزی

مدیرکل آموزش و پرورش استان بر اهمیت برگزاری جلسات توجیهی مستمر برای مدیران پایگاه‌های سوادآموزی تأکید کرد. این جلسات به منظور همسان‌سازی رویکردها، شفاف‌سازی انتظارات و افزایش کارایی برگزار می‌شوند. علاوه بر این، نظارت دقیق بر کیفیت برگزاری کلاس‌ها، نحوه انجام امتحانات پایانی، قراردادهای برون‌سپاری و مسائل مالی مربوط به این حوزه، از جمله اولویت‌های این اداره کل محسوب می‌شود تا از اجرای صحیح و عادلانه برنامه‌ها اطمینان حاصل شود. سید فواد حسینی ضمن تقدیر از تلاش‌های معاونت سوادآموزی و همکاران آن، اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه‌های همکاری با دستگاه‌های برون‌سازمانی را از اقدامات مؤثر استان در پیشبرد اهداف سوادآموزی دانست. وی همچنین برگزاری منظم جلسات ستاد پشتیبانی سوادآموزی در سطوح استان و شهرستان‌ها را حیاتی قلمداد کرد و افزود که باید از طریق گفتمان‌سازی، رویکردهای جدید به طور کامل برای شرکای برون‌سازمانی و دستگاه‌های همکار تبیین شود تا هم‌افزایی حداکثری ایجاد شده و تمامی ظرفیت‌ها در خدمت توسعه سواد قرار گیرد.

چشم‌انداز آینده و اهمیت مشارکت در توسعه سوادآموزی

حسینی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که با تلاش جمعی و همکاری تمامی ذی‌نفعان، برنامه‌های ابلاغی حوزه سوادآموزی مطابق با تعهدات انجام شده و اهداف کمی و شاخص‌های مرتبط محقق شوند. توسعه سواد در استان کردستان، نه تنها به ارتقای فردی شهروندان کمک می‌کند و مسیرهای جدیدی برای رشد و پیشرفت آن‌ها می‌گشاید، بلکه زمینه ساز رشد اقتصادی و اجتماعی پایدار در منطقه خواهد بود. از این رو، مشارکت فعال همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و حتی آحاد مردم در این مسیر، عنصری کلیدی برای دستیابی به جامعه‌ای باسواد و آگاه است که می‌تواند فردایی بهتر را برای کردستان رقم زند.

مجله خبری آوای زندگی


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *