آخرین ویرایش در 12 ثانیه ago توسط آوا رحمتی
مرتضی سخاوت، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده نمایش «روزی برای آرزو» که با موفقیت در سیامین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به صحنه رفت، در کنار تحسین از سازماندهی مطلوب این رویداد، از چالشهای عمیق تولید تئاتر با محتوای غنی و فقدان حمایتهای مالی گلایه کرد. سخاوت که با حقوق بازنشستگی خود هزینههای تولید و سفر گروهش را تأمین کرده، بر ضرورت آسیبشناسی ریشهای وضعیت کنونی تئاتر کودک و نوجوان در کشور تأکید دارد.
استقبال پرشور از «روزی برای آرزو» در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
نمایش «روزی برای آرزو» که از دزفول به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان آمده بود، در سالن بوعلی مورد استقبال بینظیر مخاطبان قرار گرفت. مرتضی سخاوت در خصوص بازخوردها و کیفیت اجرا، از برقراری ارتباط متقابل و قوی بین اثر و تماشاگران ابراز خرسندی کرد و افزود که این نمایش آنگونه که شایسته بود، روی صحنه رفت. «روزی برای آرزو» با الهام از اسطوره آرش کمانگیر و نگاهی نو و معاصر، به شیوه سایکودرام به موضوع بلوغ و چگونگی گذار از نوجوانی به جوانی میپردازد. این رویکرد روانشناختی در قالب تئاتر، فرصتی برای درک عمیقتر تحولات درونی نوجوانان فراهم میآورد.
<
>
کارگردان «روزی برای آرزو» که سابقه ده بار حضور در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را دارد، برنامهریزی و عملکرد ستاد برگزاری جشنواره سیام را بسیار قابل قبول ارزیابی کرد. او به کیفیت مناسب سالنها و همراهی بیدریغ مسئولان و کارکنان ستاد اشاره داشت و از اقدام سریع یکی از مسئولان ستاد در پیگیری اسکان گروه پس از رسیدن در ساعت ۴ صبح به همدان، به عنوان نمونهای از برنامهریزی دقیق و حرفهای یاد کرد.
تأمین مالی «روزی برای آرزو» با حقوق بازنشستگی؛ غفلت مسئولان استانی
با وجود درخشش «روزی برای آرزو» در صحنه جشنواره، پشت پرده تولید این اثر داستانی از ایثار و بیمهری نهفته است. سخاوت صراحتاً اعلام کرد که هیچگونه حمایتی از سوی مسئولان استان خوزستان برای حضور این نمایش در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان صورت نگرفته است. او با بیان اینکه برای حفظ حرمت خود و گروهش، به دلیل سابقه عدم همکاری سایر گروههای هنری استان، به سراغ هیچ مسئولی نرفته است، تأکید کرد که تمام هزینههای تولید و سفر گروه، از جمله بلیت اتوبوس برای اعضای گروه و ۱۵ میلیون تومان برای جابهجایی دکور، از حقوق بازنشستگی او تأمین شده است. این موضوع، بار دیگر مسئله حمایت از هنرمندان و تولیدات فرهنگی در استانها را پررنگ میکند، بهویژه برای آثاری که به بخشهای مهمی چون تئاتر کودک و نوجوان اختصاص دارند.
این کارگردان با ۶۵ سال سن، هدف اصلی خود از حضور در جشنواره را ایجاد انگیزه در نسل جوان گروه عنوان کرد. نمایش «روزی برای آرزو» پیشتر در حوزه هنری تهران اجرا شده و قرار است از اول بهمنماه در دزفول نیز به روی صحنه برود. سخاوت همچنین به دریافت بخشی از کمکهزینه جشنواره اشاره کرد، اما تأکید داشت که این مبالغ، پاسخگوی نیازهای مالی گروههای تئاتری نیست.
نگاهی به وضعیت کنونی تئاتر کودک و نوجوان: تقابل محتوا و جلوههای سطحی
مرتضی سخاوت در ادامه صحبتهای خود به آسیبشناسی کلی وضعیت تئاتر کودک و نوجوان در کشور پرداخت. او معتقد است که تئاتر ایران به دو مسیر افراطی رفته است: یا به سمت تولید آثاری با اتکا صرف به فناوری دیجیتال، موسیقی و جلوههای ویژه، و یا به سمت تولید کمدیهای نازل. در این میان، تئاتر محتواگرا که به دنبال ارائه مفاهیم عمیق و ارزشمند است، مهجور مانده و ذائقه مخاطب نیز تحت تأثیر آثار سطحی، تغییر کرده است.
این کارگردان پیشکسوت نگرانی خود را از آینده تئاتر کودک و نوجوان اینگونه ابراز داشت: «من به عنوان یک بازنشسته تنها یک بار میتوانم از جیب خود برای تولید و اجرای کار هزینه کنم تا نوجوانان علاقهمند به تئاتر از مسیر درست منحرف نشوند، اما نمیدانم تا کی این امکان را خواهم داشت.» او خواستار آسیبشناسی ریشهای این وضعیت شد تا بار دیگر شاهد تولید و اجرای آثاری باشیم که به معنای واقعی کلمه، تئاتر هستند. این وضعیت نشان میدهد که:
چالشهای مالی و فقدان حمایتهای پایدار: بسیاری از گروههای تئاتری، بهویژه در حوزه کودک و نوجوان، برای تولید آثار با کیفیت با مشکلات جدی مالی دست و پنجه نرم میکنند و حمایتهای دولتی یا بخش خصوصی کافی نیست.
اولویتبندی اشتباه در تولید آثار: گرایش به سمت نمایشهای سطحی و تجاری، به قیمت فراموش شدن تئاتر با محتوای عمیق و آموزنده تمام شده است، که میتواند تأثیرات بلندمدتی بر فرهنگ و هنر کودکان و نوجوانان داشته باشد.
مطالب مرتبط
- پرونده دهمین جشنواره ابوذر در کرمان با هفته مقاومت و مکتب سلیمانی گره خورد
- مطالعه: ضرورتی بیبدیل برای تعریف و تکامل انسان مدرن
- نیشابور، میعادگاه عشق و ایثار؛ مراسم وداع با پیکر مطهر شهید گمنام در مرکز آموزشی فراجا برگزار گردید
- پرونده دهمین جشنواره ابوذر در کرمان با هفته مقاومت و مکتب سلیمانی گره خورد
آوا رحمتی
من فارغالتحصیل رشته حقوق هستم و از دوران دانشگاه به مسائل اجتماعی و حقوقی علاقه داشتم. فعالیت حرفهای خودم را از سال ۱۳۹۷ با نوشتن مقالات تحلیلی در وبسایتهای خبری کوچک آغاز کردم. پس از کسب تجربه، به عنوان خبرنگار میدانی در حوزه مسائل اجتماعی با چندین روزنامه معتبر همکاری کردم و اکنون به عنوان دبیر بخش اجتماعی و گزارشهای تحقیقی در یک مجله خبری معتبر فعالیت میکنم. تلاش من این است که صدای افرادی باشم که کمتر شنیده میشوند و به بهبود شرایط جامعه کمک کنم.
