نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند نامتوازن توسعه زیرساختهای آموزشی، کمبود فضای مدرسهای در نواحی تازهتأسیس شهر زنجان را یکی از مسائل اساسی استان دانست که نیازمند توجه جدی مسئولان ملی و استانی است.
نواحی جدید شهر زنجان با کمبود شدید فضای آموزشی مواجهاند
مصطفی طاهری در نشست «نهضت توسعه و عدالت آموزشی» که با حضور رئیسجمهور در زنجان برگزار شد، اظهار کرد: بر خلاف باور عمومی، بخشهای تازهتوسعهیافته شهر زنجان همچنان با نبود کافی فضای آموزشی مواجه هستند. ناحیه ۲ که بیش از نیمی از جمعیت شهری را در خود جای داده، از مدارس کافی برخوردار نیست و دانشآموزان ناچارند روزانه مسافتهای طولانی را برای رسیدن به کلاس طی کنند.
وی افزود: این خلأ زیرساختی باعث افزایش تراکم دانشآموز در کلاسها و افت کیفیت آموزشی شده است. با وجود ظرفیتهای خالی در برخی مدارس قدیمیتر، هماهنگی میان نهادهای ذیربط همچون آموزشوپرورش، راه و شهرسازی و استانداری میتواند به رفع بخشی از این مشکل کمک کند.
اقدامات عمرانی برای جبران کمبود مدرسه در زنجان
ذبیحالله تاراسی، مدیرکل آموزشوپرورش استان زنجان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از پروژههای آموزشی در حال اجرا، گفت: در حال حاضر ۱۵۴ پروژه مدرسهسازی در استان کلید خورده که ۹۷ طرح آن شامل ۵۹۵ کلاس درس به مراحل نهایی ساخت رسیدهاند. این طرحها در مناطق کمبرخوردار و شامل نوسازی، مقاومسازی و جایگزینی مدارس سنگی هستند.
وی ادامه داد: همچنین ۵۷ پروژه جدید آموزشی دیگر با همکاری وزارتخانههای مرتبط در دست اجراست که شامل ساخت ۶۸۴ کلاس درس میشود. هدف از این اقدامات، پاسخ به نیاز فوری ۷۲ مدرسه و ۹۰۰ کلاس درس در استان است.
توانمندسازی معلمان و ارتقای آموزش دیجیتال
تاراسی ضمن اشاره به اهمیت کیفیت آموزشی، از اجرای برنامههای متنوعی برای ارتقای سطح دانش معلمان خبر داد. وی گفت: طرح شهید همت با هدف توانمندسازی دو هزار معلم اجرایی شده و تاکنون ۸۵۸ معلم به همراه ۲۴ هزار دانشآموز، آموزشهای دیجیتال و برنامهنویسی را دریافت کردهاند.
همچنین اجرای طرحهای ملی چون «توانا»، جشنواره جابر بن حیان با مشارکت ۳۲ هزار دانشآموز و طرح «حامی» برای تقویت سواد پایه دانشآموزان از دیگر اقدامات مؤثر ادارهکل آموزشوپرورش استان در سال جاری بوده است.

هوش مصنوعی در خدمت یادگیری؛ برنامهای نوین در زنجان
مدیرکل آموزشوپرورش از بهرهبرداری آزمایشی از هوش مصنوعی در فرآیند یاددهی و یادگیری خبر داد و تأکید کرد: تحولات پایدار آموزشی بدون تقویت معلمان ممکن نیست. از این رو طرحهایی نظیر «شمیم» با هدف بهروزرسانی روشهای تدریس و مشارکت خانوادهها در تصمیمسازیهای مدرسهای پیگیری میشود.