آخرین ویرایش در 3 ماه توسط آوا رحمتی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سیستان و بلوچستان با اشاره به عقبماندگی استان در جدول پیشرفت فیزیکی پروژههای آموزشی کشور، خواستار همافزایی فوری فرمانداران و مدیران شهرستانها برای تکمیل مراحل قانونی، ثبت اطلاعات و تسریع در اجرای طرحهای نهضت عدالت آموزشی شد.
جایگاه پایین استان در سامانه ملی «ادیب»
میثم لکزایی، روز دوشنبه ۲۷ مرداد در نشست بررسی وضعیت پروژههای آموزشی استان، با تأکید بر لزوم بهروزرسانی مستمر اطلاعات و تسریع در عملیات اجرایی، اظهار کرد: «میانگین پیشرفت ثبتشده پروژههای آموزشی استان در سامانه ادیب تنها ۱۱.۸ درصد است. این آمار بیشتر مربوط به مراحل ابتدایی مانند تحویل زمین و طراحی نقشه است، در حالیکه بسیاری از پروژهها وارد مراحل اجرایی مانند فونداسیون و اسکلت شدهاند اما هنوز در سامانه ثبت نشدهاند.»
۵۹۸ پروژه در انتظار انتخاب مجری
لکزایی با اشاره به همراهی استاندار در تأمین اعتبارات و تلاش مدیران شهرستانی، اعلام کرد: «در حال حاضر ۵۹۸ پروژه آموزشی در استان سیستان و بلوچستان در مرحله انتخاب مجری باقی ماندهاند. این موضوع نیازمند پیگیری جدی فرمانداران و دستگاههای اجرایی برای تکمیل فرآیندهای قانونی و ثبت دقیق پیشرفتهاست.»
وی افزود: «از مجموع پروژههای در دست اجرا، ۲۴۳ مورد تا مرحله تحویل زمین، ۴۸ پروژه تا مرحله اسکلت و تنها پنج پروژه تا مرحله تجهیز و بهرهبرداری پیش رفتهاند. هرچند این اقدامات ارزشمند هستند، اما با توجه به نیاز گسترده استان، کافی نیستند.»

نهضت عدالت آموزشی؛ فرصتی برای تحول زیرساختها
مدیرکل نوسازی مدارس استان، نهضت عدالت آموزشی را فرصتی بینظیر برای توسعه زیرساختهای مدرسهای در مناطق محروم دانست و گفت: «با برنامهریزی دقیق، همکاری میدانی و رفع موانع اجرایی، میتوان جایگاه استان را در سامانه ادیب ارتقا داد و زمینه بهرهمندی دانشآموزان از فضاهای آموزشی ایمن و استاندارد را فراهم کرد.»
ضرورت همزمانی ثبت اطلاعات با اجرای عملیات
لکزایی در پایان از مدیران شهرستانی و فرمانداران خواست تا ثبت اطلاعات پروژهها را همزمان با اجرای عملیات عمرانی در اولویت قرار دهند. وی تأکید کرد: «انعکاس دقیق پیشرفتها در سامانههای ملی، نهتنها تصویر واقعی از وضعیت استان را ارائه میدهد، بلکه مسیر جذب منابع بیشتر و تکمیل سریعتر طرحها را هموار خواهد کرد.»
با توجه به حجم بالای پروژههای نیمهتمام و نیاز مبرم استان به توسعه فضاهای آموزشی، تسریع در اجرای طرحها و ثبت دقیق اطلاعات میتواند نقش کلیدی در تحقق عدالت آموزشی و ارتقای شاخصهای توسعه در سیستان و بلوچستان ایفا کند.
آوا رحمتی
من فارغالتحصیل رشته حقوق هستم و از دوران دانشگاه به مسائل اجتماعی و حقوقی علاقه داشتم. فعالیت حرفهای خودم را از سال ۱۳۹۷ با نوشتن مقالات تحلیلی در وبسایتهای خبری کوچک آغاز کردم. پس از کسب تجربه، به عنوان خبرنگار میدانی در حوزه مسائل اجتماعی با چندین روزنامه معتبر همکاری کردم و اکنون به عنوان دبیر بخش اجتماعی و گزارشهای تحقیقی در یک مجله خبری معتبر فعالیت میکنم. تلاش من این است که صدای افرادی باشم که کمتر شنیده میشوند و به بهبود شرایط جامعه کمک کنم.
