معاون هنری وزارت ارشاد بر لزوم تحول و جریان‌سازی در جشنواره‌های هنری تاکید کرد

5797776

آخرین ویرایش در 1 هفته ago توسط آوا رحمتی

در آستانه برگزاری هجدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، نشست شورای سیاستگذاری این رویداد مهم فرهنگی با حضور سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی احمدی، برگزار شد. احمدی در این نشست بر لزوم جریان‌سازی و پرهیز از تکرار در جشنواره‌های هنری، به ویژه جشنواره هنرهای تجسمی فجر، تاکید کرد و نوآوری و مسئولیت اجتماعی را دو رکن اساسی یک جشنواره موفق برشمرد.

نشست شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

رویکرد تازه به جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛ ضرورت ابتکار و دوری از تکرار

محمد مهدی احمدی با اشاره به نقش حیاتی جشنواره هنرهای تجسمی فجر در صحنه فرهنگی کشور، بر ضرورت اطلاع‌رسانی شفاف‌تر و گسترده‌تر به اعضای شورا تاکید کرد. وی همچنین پیشنهاد داد که در کنار دبیر علمی برجسته، یک دبیر اجرایی برای تسهیل و تسریع فرآیندهای برگزاری این جشنواره هنرهای تجسمی منصوب شود. به گفته احمدی، رسالت اصلی یک جشنواره فراهم آوردن بستری برای دیده شدن توانمندی‌ها و خلاقیت هنرمندان است، چرا که "دیده شدن" خصیصه‌ای جدانشدنی از جامعه هنری است. وی صراحتاً اعلام کرد که نوآوری و تمایز در محتوا و اجرا، شرط اساسی موفقیت است و «تکرار مکررات، دشمن اصلی خلاقیت و پویایی جشنواره‌های هنری است.» این رویکرد جدید به دنبال آن است که هر دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر هویتی مستقل و پیشرو داشته باشد.

جشنواره‌های هنری و مسئولیت اجتماعی؛ از آب تا آگاهی‌بخشی

سرپرست معاونت هنری یکی دیگر از ابعاد حیاتی جشنواره‌های هنری را «مسئولیت اجتماعی» آن‌ها دانست. او تاکید کرد که یک جشنواره موفق باید به طرح موضوعات مبتلا به جامعه بپردازد و هنرمندان را به تفکر درباره چالش‌های روز سوق دهد. به عنوان نمونه، احمدی به دبیر جشنواره پیشنهاد داد که موضوع «بحران آب»، که یکی از مهم‌ترین چالش‌های ملی است، به صورت ویژه در جشنواره هنرهای تجسمی فجر مورد توجه قرار گیرد. این نگاه می‌تواند از طریق آثار هنری، سطح آگاهی و حساسیت جامعه را نسبت به مسائل کلیدی افزایش دهد.

نکات کلیدی در رویکرد مسئولیت اجتماعی:

پرداختن به چالش‌های ملی: تمرکز بر موضوعاتی که دغدغه عمومی جامعه هستند و ارائه راهکارهای هنرمندانه.

تاثیرگذاری محتوایی: تاکید بر این که پیام و محتوای منتقل شده به مخاطب، از بعد تکنیکی اثر نیز مهم‌تر است و موجب تفکر و آموزش می‌شود.

نمایش ظرفیت‌ها و آینده جشنواره‌های هنری

احمدی در ادامه سخنان خود، توانایی جشنواره‌ها در به منصه ظهور رساندن ظرفیت‌ها و ذوقیات هنرمندان را یک ویژگی برجسته برشمرد. وی عنوان کرد که جشنواره‌ها محفلی برای شناسایی گرایش‌ها و سبک‌های نوظهور در میان هنرمندان هستند که این امر می‌تواند مبنای برنامه‌ریزی‌های آتی در حوزه هنرهای تجسمی قرار گیرد. این شناسایی فرصت می‌دهد تا حمایت‌ها و آموزش‌ها به سمت نیازهای واقعی جامعه هنری هدایت شود. این معاونت با رصد دقیق آثار و استقبال عمومی، می‌تواند مسیرهای جدیدی برای توسعه هنرهای تجسمی ایران تعریف کند.

وی در پایان بر اهمیت «خرد جمعی» در ارزیابی و آسیب‌شناسی رویدادهای هنری تاکید کرد. به باور او، پرونده هیچ جشنواره‌ای نباید پس از اتمام آن بسته شود، بلکه باید با تحلیل نقاط قوت و ضعف، زمینه‌های ارتقاء کیفیت دوره‌های آتی فراهم آید. این رویکرد تضمین می‌کند که هر دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر، نه تنها یک نقطه پایان، بلکه پله‌ای برای پیشرفت و شکوفایی بیشتر باشد و به جایگاه تاثیرگذار و جریان‌ساز خود دست یابد.

مجله خبری آوای زندگی


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *